November 07, 2009

Variasi Ikan Bakar yang Menggiurkan-SEDAP#19


Siapa yang tidak gemar menikmati ikan bakar ketika masih panas-panas lagi. Sedap juga dimakan bersama nasi atau diratah begitu sahaja bersama cicahan istimewanya. Ikan bakar yang sedap sebenarnya bukan sahaja bergantung pada jenis ikan, tetapi juga penggunaan rempah-ratus sebagai bahan perapan sebagai perisa. Selain itu, cara membakarnya juga ada caranya. Ketika membakarnya, disapukan air perapan ke atas ikan untuk membangkitkan lagi aroma dan cita rasanya.

Ada banyak tempat atau restoran yang menawarkan hidangan ikan bakar. Pelanggan hanya perlu memilih jenis ikan dan saiz yang dikehendaki, kemudian bolehlah meminta tukang masak membakarnya mengikut kaedah caranya memasak. Lebih istimewa lagi, jika ikan yang dibakar masih segar lagi. Ada juga beberapa tempat memancing yang menawarkan khidmat menyiang dan dimasak mengikut jenis masakan yang dikehendaki. Selalunya pelanggan lebih suka ikan hasil tangkapan mereka dibakar.

Jika selalu menikmati ikan bakar di restoran, sudah tentulah akan mempengaruhi wang saku yang ada. Bukankah lebih jimat jika memasaknya sendiri. Malah, boleh dinikmati dengan sepuas-puasnya. Lebih-lebih lagi ikan tersebut adalah dari hasil ternakan kolam sendiri. Benar-benar menjimatkan!! Untuk itu, SEDAP keluaran kali ini memaparkan variasi ikan bakar yang sangat istimewa. Sekali rasa, pasti mahu lagi.

Selain memaparkan resipi ikan bakar, ada banyak lagi resipi-resipi istimewa yang terdiri lauk-pauk, kuih-muih, manisan dan aneka jenis roti. Antara resipi yang pasti membuatkan sesiapa sahaja tertarik untuk mencubanya, mempelajari cara membuat gnocchi yang seakan pasta, piza gandum yang mudah disediakan, gado-gado dan macam-macam lagi. Yang pasti, rasanya akan membuatkan anda mahu menikmatinya sekali lagi dan mungkin akan memasaknya lagi.

Tiada ulasan: